Markaların Büyük Veri ile Gelen Başarı Hikayeleri 

Büyük verinin ne kadar önemli bir kavram olduğu günümüzde artık pek çok yerde sıkça vurgulanılıyor. Ancak yine de bunu hayal etmek pek çoğumuz için zor. Zira büyük veri kavramı bile başlı başına yeniyken bununla gelebilmesi muhtemel başarı hikayelerini tahayyül etmek iyice zorlaşıyor. Oysa özellikle uluslararası arena, bu konudaki basari hikayeleri ile dolu. Sizler için büyük veri dünyasından derlediğimiz başarı hikayeleri.

dr-pepper

Dr. Pepper – Pazarlamada Yenilik

Amerika Birleşik Devletleri’ndeki en büyük meşrubat firmalarından birisi olan Dr. Pepper, büyük veriyi en iyi şekilde kullanan örneklerden. Dr. Pepper Snapple Grubu’nun bu alandaki en büyük başarısı, makine öğrenmesi konusunda kendini geliştirmesi oldu. Kullandıkları MyDPS isimli program makine öğrenmesinin en iyi örneklerinden biri ile donatılmış durumda. Ayrıca farklı analitik yöntemlerini de kullanıyorlar. Dr. Pepper bu bilgiler ile özellikle Pazarlama Departmanı’nı geliştirmiş durumda. Grubun ürün yelpazesindeki hangi ürünün ülkenin hangi marketinde ne sıklıkta satıldığında dair bilgi sahibi olmak, Pazarlama Birimi çalışanlarını bu konuda yeni projeler geliştirmeye ve daha odaklanmış bir pazarlama stratejisine sahip olmaya yönlendirmiş.

shell

Shell – Yüksek Kontrol

Dünyanın petrol devlerinden Shell, büyük veri kullanımında kendini geliştirenlerden. Bu kadar büyük bir ismin, iç organizasyon anlamında kusursuz bir yapıya sahip olduğunu düşünürüz, öyle değil mi? Oysa Shell, büyük veriyi kullanmaya başlamadan önce pek çok aksaklık yaşıyordu. Dünyanın pek çok farklı yerindeki stoklarının miktarını, sahip olduğu makineleri ve yedek parçaları, bu makinelerde çıkan sorunları ve hangi parçaların yenilenmesine ihtiyaç duyulduğunu takip edemiyordu. Shell bu sorunu büyük veri ile çözmeye karar verdi. Aslında nedeni ortada… Shell kadar büyük bir şirketin bu kadar fazla veriyi derlemesi ve bundan anlamlı bir sonuç elde etmesi de ancak büyük veri sayesinde mümkün olabilirdi! Bugün Shell operasyonları çok daha titiz bir şekilde inceleniyor.

Xerox – Müşteri Memnuniyeti

Yazıcı, tarayıcı, baskı makineleri… Xerox, kağıdın olduğu her yerde karşımıza çıkan bir isim. Xerox makineleri ile haşır neşir olanlar bilirler. Bu makinelerde kimi zaman çeşitli sorunlar yaşanır. Bazen kapatıp açmakla, içine sıkışan kağıdı çıkartmakla sorun çözülür. Bazen de profesyonel yardım almak gerekir. Xerox yardım merkezleri, uzun yıllar boyunca yeterince çalışan olmaması sorunu ie uğratı. Firmanın İnsan Kaynakları Departmanı ne kadar çabalaşa da bu soruna bir çözüm yaratamadı… Ta ki büyük veriden faydalanana kadar! Xerox yardım merkezlerindeki arama kayıtlarını ve personelin çalışma saatlerini inceledi, sonra da hem müşterileri hem de çalışanları mutlu edecek bir çözüm üretmeyi başardı.

ibm-weather-company

The Weather Company – Doğru Tahminler

Pek çoğumuz onu telefonumuzdaki hava durumu uygulamasından tanıyoruz. The Weather Company, dünyanın en büyük hava durumu tahmin şirketlerinden bir tanesi. Kısa süre önce bilgisayar devi IBM tarafından bünyesine dahil edildi. Bu değişikliğim ardından hava durumu verilerinin gerçeğe daha yakın olması için çalışmalar başlatıldı. Bugün The Weather Company dünyanın çeşitli yerlerinden 100,000 hava durumu ölçüm sensoru ile veriyi toplayarak doğruluk oranını yükseltmeyi başardı. Bunu da büyük veri konusunda uzmanlaşmaya borçlu.

Avis Budget – Başarılı Kampanyalar

Dünyanın en büyük araba kiralama şirketlerinden bir tanesi olan Avis Budget da büyük veri ile hizmetlerini bir adım öteye taşıdı. Bu şirketin büyük veriyi ilk kullandığı alan, sadık müşterilerini ödüllendirmek oldu. Müşterilerin demografik özellikleri, hizmet konusunda verdikleri geri dönüşler ve şirketin genel sosyal medya aktivitesinin verileri bu yönde kullanıldı. Bu şekilde yapılan analizle hizmetlerden yararlananlara en uygun ve tatmin edici indirim ve fırsatlar sunulmaya başlandı. Şirketin büyük veriyi ikinci olarak kullandığı kısımsa daha operasyonel. Hizmetlerden faydalananların daha büyük bir konfor içinde olmasını amaçlayan Avis Budget, araçlarda çıkan sorunları büyük veri ile tespit etti ve giderilmesi için bir takım öncül önlemler almaya başladı.

netflix

Netflix – İzlemeye Devam

Günümüzde televizyon izleme alışkanlıklarımızı tamamen değiştiren bir ganim uygulamalar var. Bunlardan ne büyüğü ve uluslararası pazarı domine edeni ise Netflix. Kendine özgü yapımları, filmlerin ilk gösterimlerini yapması ve televizyonun en sevilenlerini tekrar tekrar izleme fırsatı vermesi ile Netflix tam bir başarı hikayesi. Bu büyük başarının arkasında ise büyük veri var. İzleyici davranışlarını takip eden Netflix, beğeniler ve izlemeler üzerinden kullanıcının hoşuna gide yayınları tespit ediyor. Bu nedenle hepimizin ana sayfası birbirinden farklı görünüyor. Her ne kadar basit bir işlemmiş gibi görünse de, her bur izleyicinin her bir diziye veya filme kaç dakika ayırdığı, hangi bölümleri tekrar tekrar izlediği göz önüne alınırsa bu analiz ancak büyük veri ile yapılabiliyor.

big-data-1Başarı için Büyük Veri Ne Kadar Gerekli?

Dünyanın en büyük şirketlerinin büyük veri ile nasıl başarılar elde ettiğini beraber gördük. Bu gerçek hayat örneklerinden de anlaşılabileceği gibi büyük veri herhangi bir operasyonun farklı yerlerinde hayat kolaylaştırıcı olabiliyor. Büyük verinin faydalarını kimi zaman şirket içi iletişimi ve çalışan mutluluğunu arttırmak konularında görüyoruz, kimi zaman da potansiyel müşterilere ulaşma ve eldeki müşterilerin deneyimini iyileştirme konusunda… Bütün bu örnekler gösteriyor ki gelecekte kazanmak isteyen şirketlerin günümüzde büyük veriye yatırım yapması gerek.



Bir Cevap Yazın